УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Протокольне рішення

м. Київ

Протокольне рішення від 2 жовтня 2008 року № 10

Про звернення Центральної виборчої комісії до Служби безпеки України

Під час виступу на пленарному засіданні Верховної Ради України 26 жовтня 2008 року заступником Генерального прокурора України Корняковою Т.В. було повідомлено, зокрема, що Службою безпеки України проводились "оперативні контррозвідувальні заходи, які підтверджували вчинення службовими особами Центральної виборчої комісії умисних дій, про що говориться в матеріалах, спрямованих на надання акціонерному товариству "Атлас" незаконних переваг під час укладення договору про закупівлю послуг з розроблення та налагоджування програмних засобів створення та введення цієї програми. Завищення вартості обладнання, яке закуповується Комісією за бюджетні кошти для її формування, а також створення можливості несанкціонованого  дистанційного втручання в АІТ сторонніх осіб у наслідок  використання в технологічному обладнані пристрою виробництва компанії "Кіса", а також, що до Генеральної прокуратури Службою безпеки були надіслані матеріали стосовно порушень чинного законодавства особами Центральної виборчої комісії у ході створення автоматизованої інформаційно-телекомунікаційної системи "Державний реєстр виборців".

У зв’язку із цим, керуючись статтею 2, частинами другою, п’ятою статті 3, статтями 11, 12, пунктом 5 частини другої статті 16, пунктом 1 частини другої статті 27, пунктом 1 частини третьої статті 29 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", пунктом 8 статті 17, частиною другою статті 14 Закону України "Про Державний реєстр виборців", Центральна виборча комісія вирішила:

1. Затвердити звернення Центральної виборчої комісії до Служби безпеки України (додається).

2. Це протокольне рішення надіслати Службі безпеки України.

Заступник Голови Центральної виборчої комісії   Ж. УСЕНКО-ЧОРНА

Додатки та посилання

Додаток 1

Додаток
до протокольного рішення
Центральної виборчої комісії
від 2 жовтня 2008 року № 10

Звернення Центральної виборчої комісії до Служби безпеки України

На пленарному засіданні Верховної Ради України 26 жовтня 2008 року заступник Генерального прокурора України Корнякова Т.В. повідомила, що  Службою безпеки України проводились оперативні контррозвідувальні заходи стосовно службових осіб Центральної виборчої комісії.

Відповідно до частини першої статті 1 та частини третьої статті 6 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, до складу якого входять 15 членів Комісії.

Конституцією України серед прав та основних свобод людини гарантується недоторканість житла, таємниця листування, телефонних розмов тощо (статті 30, 31).

Згідно з частиною третьою статті 32 Конституції України кожний громадянин має право знайомитися в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, установах і організаціях з відомостями про себе, які не є державною таємницею або іншою захищеною законом таємницею.

Крім того, відповідно до частини першої статті 9 Закону України "Про інформацію" всі громадяни України, юридичні особи і державні органи мають право на інформацію, що передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення та зберігання відомостей, необхідних їм для реалізації ними своїх прав, свобод і законних інтересів, здійснення їх завдань і функцій.

У вищезазначеному виступі заступника Генерального прокурора України підтверджено факт здійснення щодо членів Центральної виборчої комісії заходів, передбачених Законом України "Про оперативно-розшукову діяльність". Згідно зі статтями 3, 4 цього Закону правову основу оперативно-розшукової діяльності у першу чергу становлять Конституція України, цей Закон, Кримінальний та Кримінально-процесуальний кодекси України, інші Закони. Оперативно-розшукова діяльність грунтується на принципах законності, дотримання прав і свобод людини, взаємодії з органами управління і населенням.

Відповідно до статті 64 Конституції України конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України.

Законом  України "Про оперативно-розшукову діяльність" передбачені конкретні підстави і порядок здійснення заходів, пов'язаних із тимчасовим обмеженням конституційних прав і свобод людини і громадянина. 

Відповідно до пунктів 7, 9 частини першої, частини другої статті 8 Закону України "Про оперативно-розшукову діяльність" можуть застосовуватися певні обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина, передбачені  статтями 30, 31, 32 Конституції України. Однак такі обмеження допускаються виключно за вмотивованим рішенням суду і мають винятковий та тимчасовий характер. До порушення кримінальної справи вони застосовуються з метою запобігання тяжкого чи особливо тяжкого злочину, якщо іншим способом одержати інформацію неможливо.

Вирішуючи питання про прийняття до розгляду подань про дачу дозволу на тимчасове обмеження конституційних прав та свобод людини і громадянина, передбачених статтями 30, 31, 32 Конституції України, під час проведення оперативно-розшукової діяльності, суди вимагають, щоб подання щодо здійснення таких заходів відповідало вимогам закону.

Так, у Постанові Пленуму Верховного Суду України від 28 березня 2008 року № 2 "Про деякі питання застосування судами України законодавства при дачі дозволів на тимчасове обмеження окремих конституційних прав і свобод людини і громадянина під час здійснення оперативно-розшукової діяльності, дізнання і досудового слідства" наголошується, що у поданні керівника оперативного підрозділу або його заступника про негласне проникнення до житла чи до іншого володіння особи, зняття інформації з каналів зв'язку, здійснення контролю за листуванням, телефонними розмовами, телеграфною та іншою кореспонденцією, застосування інших технічних засобів одержання інформації повинно зазначатися: ким і коли заведено оперативно-розшукову або контррозвідувальну справу, її номер; особа, стосовно якої пропонується здійснити відповідні заходи, із зазначенням усіх можливих даних про неї; підстави здійснення оперативно-розшукової та контррозвідувальної діяльності, ознаки злочину, які зазначені у постанові про заведення справи та статті (частини статті) Кримінального кодексу України.

У поданні мають міститися посилання на відповідні положення законів України, якими визначено підстави застосування заходів, указано мету, з якою пропонується їх здійснити, обґрунтування терміну їх застосування та неможливості одержати інформацію іншим способом, орган чи особа, яка буде здійснювати заходи. Має бути зазначено, які саме заходи пропонується здійснити, спосіб їх здійснення, об'єкт здійснення заходів з конкретними характеристиками (номер каналу зв'язку, його вид, адреса житла чи іншого володіння особи, вмотивовані дані про їх належність особі та дані про те, що особа може користуватися ними тощо).

При цьому у поданні про тимчасове обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина має бути відображено всі необхідні дані для їх розгляду. Крім того, особлива увага повинна звертатися на строки, протягом яких планується обмежити права людини. У будь-якому разі ці строки не можуть перевищувати строки ведення конкретної оперативно-розшукової справи (стаття 9-1 Закону України "Про оперативно-розшукову діяльність").

У пункті 12 зазначеної Постанови Пленуму Верховного Суду України наголошується, що проведення огляду, обшуку або виїмки, накладення арешту на кореспонденцію і зняття інформації з каналів зв'язку щодо осіб, особливий статус яких визначений відповідними законами, відбувається відповідно до КПК з урахуванням відповідних положень цих законів.

Більш того, під час вивчення оперативно-розшукової справи (контррозвідувальної справи) суд переконується й у наявності постанови про заведення оперативно-розшукової справи щодо конкретної особи, стосовно якої плануються заходи, які потребують дозволу суду; наявності оперативних даних про те, що особа вчинила чи планує вчинити тяжкий або особливо тяжкий злочин (злочини); наявності доручення на здійснення оперативно-розшукової діяльності органу дізнання, слідчого, прокурора чи суду, інших передбачених частиною другою статті 6 Закону України "Про оперативно-розшукову діяльність" осіб, органів чи організацій; чи відповідає подання матеріалам оперативно-розшукової справи; чи не закінчилися строки ведення оперативно-розшукової справи чи продовжені вони в передбаченому законом порядку; чи є дані про продовження особою злочинної діяльності або вона готує тяжкий чи особливо тяжкий злочин (для випадків, коли кримінальну справу не порушено); чи відповідають назви оперативних заходів чинному законодавству, законність заведення оперативно-розшукової справи.

Відповідно до частини п'ятої статті 3 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" втручання будь-яких органів, посадових і службових осіб, громадян та їх об'єднань у вирішення питань, що належать до повноважень Комісії, не допускається, крім випадків, передбачених законами України.

Проведення оперативно-розшукових заходів без дотримання процедур, встановлених Конституцією та законами України, є грубим порушенням конституційних прав людини, у тому числі осіб, які входять до складу Центральної виборчої комісії. Комісія розцінює проведення таких заходів щодо членів Центральної виборчої комісії як тиск і незаконний вплив на них, що може становити склад злочину, передбаченого статтею 344 Кримінального кодексу України "Втручання в діяльність державного діяча".

У зв'язку з наведеним просимо Службу безпеки України повідомити Центральну виборчу комісію про проведення оперативно-розшукових заходів, визначених частиною другою статті 8 Закону України "Про оперативно-розшукову діяльність", контррозвідувальних заходів щодо членів Центральної виборчої комісії, зокрема про: мету, підстави для проведення зазначених заходів, наявність доручень посадових осіб; наявність відповідного рішення суду, в період з 1 червня 2007 року до цього часу.

Cекретар Центральної виборчої комісії   Т. ЛУКАШ