УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

5 жовтня 2022 року № 104

Про внесення змін до Стратегічного плану Центральної виборчої комісії на 2020 – 2025 роки

З метою визначення пріоритетів, стратегічних напрямів, цілей та завдань розвитку Центральної виборчої комісії як органу адміністрування виборів у перспективі до 2025 року постановою Центральної виборчої комісії від 11 червня 2020 року № 102 затверджено Стратегічний план Центральної виборчої комісії на 2020 – 2025 роки (далі – Стратегічний план).

На виконання Стратегічного плану Комісією прийнято низку нормативних актів та забезпечено реалізацію передбачених ним заходів у визначені строки. Водночас стрімке впровадження інформаційних технологій у державному секторі, проведення реформ у різних сферах, зміни та вдосконалення законодавства України, у тому числі й виборчого та референдумного, а також повномасштабне вторгнення російської федерації на територію України, зумовили виникнення об’єктивних обставин та умов, що свідчать про потребу часткового оновлення Стратегічного плану з огляду, зокрема, на таке.

26 січня 2021 року Верховною Радою України ухвалено Закон України “Про всеукраїнський референдум”, з набранням чинності яким визначено нові, а також розширено існуючі функції Комісії, визначено права суб’єктів референдумного процесу, обсяг права на інформацію щодо перебігу референдумного процесу під час всеукраїнського референдуму.

Крім того, в умовах глобальних світових викликів, якими характеризується сучасне суспільство, виборчий та референдумний процеси не є сталими, їх ефективна організація потребує постійного розвитку та вдосконалення. Тому необхідною умовою виконання Комісією своїх повноважень є впровадження найкращих світових практик з використання сучасних інформаційних технологій в організації виборчого та референдумного процесів, забезпечення постійного розвитку засобів інформаційної підтримки та автоматизації діяльності Центральної виборчої комісії, їх поширення на виборчі комісії, комісії з референдуму нижчого рівня.

При цьому положення Виборчого кодексу України (далі – Кодекс) та Закону України “Про всеукраїнський референдум” передбачають необхідність використання відповідних автоматизованих інформаційно-аналітичних систем, а також упровадження електронних сервісів під час проведення виборів Президента України, виборів народних депутатів України, місцевих виборів, всеукраїнського референдуму, що сприятиме доступності, відкритості та прозорості виборчих та референдумних процесів.

Законодавчі новели з регулювання деяких виборчих та референдумних процедур не можуть бути реалізовані без побудови нової сучасної системи, що функціонуватиме за єдиними правилами інформаційної взаємодії та інтеграції. Розробка та впровадження такої інформаційно-аналітичної системи Центральної виборчої комісії є більш масштабним завданням, ніж нині передбачено Стратегічним планом.

Крім того, 23 червня 2022 року лідери 27 країн-членів Європейського Союзу (далі – ЄС) ухвалили рішення про надання Україні статусу кандидата на членство в ЄС. З огляду на вказану подію та початок підготовки до інтеграції України в європейські структури особливої актуальності набуло питання вивчення з урахуванням положень статті 22 Договору про функціонування Європейського Союзу можливих шляхів унормування в майбутньому порядку реалізації як громадянами України, так і іноземцями, які є громадянами ЄС та проживають на території України, права обирати та бути обраними до Європейського Парламенту в разі набуття Україною членства в ЄС, а також опрацювання питання забезпечення громадянам ЄС – іноземцям права обирати та бути обраними на місцевих виборах в Україні на таких самих умовах, як і громадянам України.

При цьому, оскільки зазначене питання має стати предметом законодавчого регулювання, реалізація в Україні виборчих прав громадян ЄС на практиці потребуватиме вжиття й низки заходів інституційного характеру, визначенню яких мають передувати відповідні законодавчі зміни.

24 лютого 2022 року збройна агресія російської федерації, що тривала з 2014 року на окремих територіях України, переросла у широкомасштабне збройне вторгнення російських військ в Україну. У зв’язку з цим відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 “Про введення воєнного стану в Україні”, затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, з 24 лютого 2022 року в Україні введено воєнний стан, строк дії якого на сьогодні продовжено з 05 год 30 хв 23 серпня 2022 року на 90 діб.

Відповідно до частини першої статті 19 Закону України “Про правовий режим воєнного стану” в умовах воєнного стану забороняється проведення будь-яких виборів та референдумів. Як наслідок, на сьогодні в Україні припинено всі виборчі та референдумні процеси, а нові – не розпочинаються (постанови Комісії від 24 лютого 2022 року № 59 і № 60, від 11 липня 2022 року № 81 та від 23 вересня 2022 року № 99).

Згідно з абзацами п’ятим, шостим частини першої статті 20 Кодексу після припинення чи скасування дії режиму воєнного стану перебіг відповідного виборчого процесу, припиненого у зв’язку з цим, розпочинається з початку.

За Конституцією України чергові вибори до Верховної Ради України відбуваються в останню неділю жовтня п’ятого року повноважень Верховної Ради України, а чергові вибори Президента України проводяться в останню неділю березня п’ятого року повноважень Президента України (частина перша статті 77, частина п’ята статті 103).

Законом України “Про Центральну виборчу комісію” на Центральну виборчу комісію покладено обов’язок забезпечити реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів.

Попри те, що наразі неможливо передбачити тривалість воєнного стану в Україні, вибори залишаються основою для розбудови демократичного суспільства, а отже, Комісія має вживати всіх заходів у межах наданих їй повноважень щодо розвитку демократії в Україні та забезпечення готовності до проведення загальнодержавних і місцевих виборів, питання призначення (чи оголошення початку виборчого процесу) яких гостро постане одразу після припинення чи скасування воєнного стану в Україні.

При цьому слід ураховувати руйнівні наслідки війни в Україні та значну шкоду, спричинену воєнними злочинами російської федерації та її збройних сил, а також те, що значна кількість громадян України вимушено залишила своє місце проживання та територію України після 24 лютого 2022 року, що безумовно позначиться на організації та проведенні виборів у післявоєнний період.

Беручи до уваги зазначені обставини, а також те, що військова агресія російської федерації проти України перешкодила забезпеченню повноти та своєчасності реалізації окремих стратегічних дій, передбачених Стратегічним планом, Комісія вважає за доцільне переглянути Стратегічний план та внести до нього необхідні зміни з урахуванням безпекової ситуації в Україні та реалій сьогодення.

З огляду на викладене, керуючись статтями 1, 2, 11 – 13, 17 – 25, 33 – 351 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Внести зміни до Стратегічного плану Центральної виборчої комісії на 2020 – 2025 роки, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 11 червня 2020 року № 102, що додаються.

2. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО

Додатки та посилання