УКРАЇНА

Центральна виборча комісія

Постанова

м. Київ

1 квітня 2024 року № 20

Про заяву голови Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 14 березня 2024 року за № 21-33/1-1928

До Центральної виборчої комісії 14 березня 2024 року надійшла заява Бєлухи Максима Борисовича, голови Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області (далі – Рубіжанська міська територіальна виборча комісія), про дострокове припинення його повноважень голови цієї комісії з одночасним припиненням членства в цій комісії.

Згідно з пунктом 1 частини четвертої статті 208 Виборчого кодексу України (далі – Кодекс) повноваження члена відповідної територіальної виборчої комісії припиняються достроково у зв’язку з особистою заявою про складення повноважень члена комісії. Така заява подається суб’єкту внесення кандидатури відповідного члена комісії для передачі відповідній виборчій комісії або для внесення подання про заміну члена виборчої комісії.

Отже, зважаючи на вимоги статті 208 Кодексу, дострокове припинення повноважень члена територіальної виборчої комісії у зв’язку з особистою заявою про складення таких повноважень має відбуватись за участі відповідної місцевої організації політичної партії, яка запропонувала цю кандидатуру до складу виборчої комісії. Саме місцева організація політичної партії як суб’єкт подання кандидатури має розпорядитись своїм правом участі у формуванні складу виборчої комісії, передавши таку заяву про складення повноважень члена комісії відповідній виборчій комісії або внісши подання про заміну цього члена виборчої комісії іншою кандидатурою.

За змістом пункту 4.5 Роз’яснення щодо порядку дострокового припинення повноважень усього складу та окремих членів виборчих комісій з місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 06 жовтня 2020 року № 351 (далі – Роз’яснення), в разі подання членом виборчої комісії особистої заяви про складення своїх повноважень безпосередньо до виборчої комісії, яка утворила таку виборчу комісію (сформувала її склад), зазначена заява повертається суб’єкту звернення без розгляду з відповідними роз’ясненнями щодо порядку подання такої заяви, а саме – про необхідність її подання до відповідної місцевої організації політичної партії, за поданням якої кандидатура такого члена виборчої комісії була включена до складу цієї комісії.

Водночас суб’єктом, за поданням якого кандидатуру Бєлухи М.Б. було включено до складу Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії, є місцева організація ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА – ЗА ЖИТТЯ”.

Рішенням Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20 червня 2022 року в справі № П/857/8/22, залишеним без змін постановою Верховного Суду в складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 15 вересня 2022 року в цій самій справі, заборонено діяльність ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ “ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА – ЗА ЖИТТЯ”.

Заборона діяльності політичної партії тягне за собою припинення діяльності цієї партії, розпуск її керівних органів, обласних, міських, районних організацій і первинних осередків та інших структурних утворень, передбачених статутом політичної партії (частина друга статті 21 Закону України “Про політичні партії в Україні”), що унеможливлює подальшу участь політичної партії, її місцевих організацій у формуванні чи зміні складу, зокрема, Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії.

Разом з тим Комісія, будуючи свою діяльність на принципах, зокрема верховенства права, законності, об’єктивності, компетентності, професійності, колегіальності розгляду і вирішення питань, обґрунтованості прийнятих рішень,  всебічно і повно дослідивши всі обставини, що мають значення для прийняття рішення за заявою Бєлухи М.Б., зазначає таке.

Повноваження Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії, у складі якої перебуває Бєлуха М.Б., згідно з частиною другою статті 202 Кодексу поширюються на місто Рубіжне та інші населені пункти, територія яких входить до складу Рубіжанської міської територіальної громади Сєвєродонецького району Луганської області.

З 24 лютого 2022 року в Україні триває воєнний стан, введений Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 “Про введення воєнного стану в Україні”, затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ.

Відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309, вся територія Рубіжанської міської територіальної громади Сєвєродонецького району Луганської області є тимчасово окупованою.

Беручи до уваги необхідність убезпечення членів територіальних виборчих комісій від протиправних посягань, пов’язаних з військовою агресією російської федерації проти України, унеможливлення настання для таких осіб та членів їх сімей будь-яких несприятливих наслідків, обумовлених їх статусом, Центральна виборча комісія постановою від 04 квітня 2022 року № 67 “Про деякі питання діяльності територіальних виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, у період дії воєнного стану” встановила, що на період дії воєнного стану на окремих територіях України, де перебувають збройні сили російської федерації, зупиняється виконання повноважень та діяльність територіальних виборчих комісій і їх членів.

З огляду на зазначене відповідно до постанови Центральної виборчої комісії від 04 квітня 2022 року № 67 вбачається, що виконання повноважень та діяльність Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії та її членів зупинені.

Отже, постанова Центральної виборчої комісії від 04 квітня 2022 року № 67 слугує легітимною підставою для зупинення виконання обов’язків голови, заступника голови, секретаря, члена територіальних виборчих комісій, які, зокрема, перебувають на тимчасово окупованих територіях України.

Будь-які дії чи рішення Центральної виборчої комісії, спрямовані на внесення змін до складу таких територіальних виборчих комісій, на сьогодні можуть сприйматися як обставина, що свідчить про відновлення виконання цими виборчими комісіями їх повноважень та діяльності, що в свою чергу може, зокрема, поставити під загрозу життя і здоров’я членів таких виборчих комісій та членів їх сімей.

Вказане унеможливлює прийняття Комісією рішення про дострокове припинення повноважень членів таких територіальних виборчих комісій до усунення обставин, що спричинили зупинення виконання повноважень та діяльності цих виборчих комісій. Аналогічну позицію Комісія вже висловила в постанові від 04 серпня 2023 року № 51 “Про питання зміни в складі Маріупольської районної територіальної виборчої комісії та Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області”.

Оцінюючи пропорційність такого підходу Комісії, мети, яку він переслідує, з будь-якими несприятливими наслідками, які можуть настати для прав, свобод та законних інтересів особи, яка звертається з особистою заявою про складення повноважень члена територіальної виборчої комісії, Комісія зважає на таке.

Пунктом 4.6 Роз’яснення передбачено, що особа, яка подала заяву про складення повноважень члена виборчої комісії, продовжує виконувати обов’язки голови, заступника голови, секретаря, члена виборчої комісії до моменту прийняття відповідного рішення про дострокове припинення її повноважень.

Водночас зупинення виконання повноважень територіальною виборчою комісією та її членами на підставі постанови Центральної виборчої комісії від 04 квітня 2022 року № 67 (зокрема й Рубіжанською міською територіальною виборчою комісією) є тією обставиною (юридичним фактом), що породжує правовий стан, за якого члени такої територіальної виборчої комісії до усунення обставин, що спричинили зупинення виконання повноважень виборчою комісією, не виконують  своїх обов’язків у складі такої комісії, а тому їх перебування у статусі членів таких комісій не створює жодних перешкод чи обмежень у реалізації ними своїх прав, свобод та законних інтересів.

Беручи до уваги повномасштабну збройну агресію російської федерації проти України, воєнний стан, який триває в Україні з 24 лютого 2022 року, на переконання Комісії, ухвалення нею постанови від 04 квітня 2022 року № 67, якою зупинено виконання повноважень та діяльність територіальних виборчих комісій і їх членів на окремих територіях України, де перебувають збройні сили російської федерації, є тим запобіжним заходом з боку держави, який сприяє безпеці, збереженню життя і здоров’я громадян України, протидіє загрозам залучення громадян України до організації, підготовки та проведення російською федерацією незаконних виборів чи референдумів на цих територіях.

Підсумовуючи викладене, слід зазначити, що зупинення відповідно до постанови Центральної виборчої комісії від 04 квітня 2022 року № 67 виконання повноважень та діяльності територіальних виборчих комісій і їх членів унеможливлює настання для членів таких виборчих комісій будь-яких несприятливих наслідків, обумовлених їх статусом. Наявність у особи статусу члена виборчої комісії, повноваження та діяльність якої зупинено відповідно до постанови Центральної виборчої комісії від 04 квітня 2022 року № 67, не є перешкодою для реалізації такою особою відповідно до законодавства України своїх прав, свобод та законних інтересів.

Зважаючи на наведене, Центральна виборча комісія вважає за доцільне визнати зупинення виконання повноважень та діяльності Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії обставиною, що унеможливлює на сьогодні розгляд Комісією питань про зміни в складі цієї виборчої комісії, зокрема заяви Бєлухи М.Б. про дострокове припинення його повноважень голови цієї комісії з одночасним припиненням членства в цій комісії, та повернення до цього питання після усунення обставин, що спричинили зупинення виконання повноважень та діяльності цієї територіальної виборчої комісії.

Водночас практика діяльності Центральної виборчої комісії протягом більш як двох років дії правового режиму воєнного стану засвідчила наявність проблематики регулювання питань функціонування територіальних виборчих комісії на тимчасово окупованих територіях України, статусу їх членів та процедури припинення їх повноважень, а отже, доцільність додаткового законодавчого унормування цих питань.

Згідно зі статтями 15, 16 Закону України “Про комітети Верховної Ради України” під час здійснення законопроєктної функції комітети Верховної Ради України мають право розробляти з власної ініціативи проєкти законів та інших актів Верховної Ради України з питань, що віднесені до предметів відання комітетів, а також зобов’язані вивчати громадську думку, розглядати звернення громадян, громадських об’єднань, будь-які пропозиції, що свідчать про потребу в прийнятті нових законодавчих актів або у внесенні змін до законодавчих актів, і в разі необхідності готувати відповідні проєкти актів та вносити їх на розгляд Верховної Ради України.

Відповідно до Постанови Верховної Ради України від 29 серпня 2019 року № 19-IX “Про перелік, кількісний склад і предмети відання комітетів Верховної Ради України дев’ятого скликання” питання законодавчого забезпечення організації та порядку проведення виборів і референдумів; засади місцевого самоврядування та органів самоорганізації населення належать до предмета відання Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування.

У зв’язку з цим Комісія вважає за можливе звернутися до зазначеного Комітету з метою сприяння законодавчому врегулюванню вказаної проблематики.

Враховуючи викладене, відповідно до статей 3, 8, 27, 28, 36, 37, 64 Конституції України, статей 32, 33, 36, 38, 202, 206, 208 Виборчого кодексу України, статті 21 Закону України “Про політичні партії в Україні”, Роз’яснення щодо порядку дострокового припинення повноважень усього складу та окремих членів виборчих комісій з місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 06 жовтня 2020 року № 351, керуючись статтями 1, 2, 11 – 13, 17, 21 Закону України “Про Центральну виборчу комісію”, Центральна виборча комісія постановляє:

1. Визнати зупинення виконання повноважень та діяльності Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області обставиною, що унеможливлює розгляд Центральною виборчою комісією заяви Бєлухи Максима Борисовича про дострокове припинення його повноважень голови цієї комісії з одночасним припиненням членства в цій комісії.

2. Заяву Бєлухи Максима Борисовича про дострокове припинення його повноважень голови Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області з одночасним припиненням членства в цій комісії розглянути після усунення обставин, що спричинили зупинення виконання повноважень та діяльності цієї виборчої комісії.

3. Звернути увагу державних органів, органів місцевого самоврядування, їх посадових та службових осіб, підприємств, установ, організацій усіх форм власності, що статус членів виборчих комісій, повноваження та діяльність яких зупинені відповідно до постанови Центральної виборчої комісії від 04 квітня 2022 року № 67 “Про деякі питання діяльності територіальних виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, у період дії воєнного стану”, не є перешкодою для реалізації ними відповідно до законодавства України своїх прав, свобод та законних інтересів.

4. Звернутися до Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування з проханням вжити заходів щодо законодавчого врегулювання питання функціонування територіальних виборчих комісій на тимчасово окупованих територіях України, статусу їх членів та процедури припинення їх повноважень.

5. Копію цієї постанови надіслати Бєлусі М.Б., Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування.

6. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії   О. ДІДЕНКО

Додатки та посилання